Social Items

Sering Melompat Parti

Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Pejuang Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kajian itu merangkumi maksud melompat parti dan jenis hukuman akan dikenakan kepada mereka yang terlibat. PAS pernah bertahaluf bersama Parti Melayu Semangat 46 dan menawan Kelantan sehingga ke hari ini.


Lompat Parti Perlu Kena Sifirnya Jika Tidak Boleh Makan Diri

SETELAH Malaysia dikenali dunia dengan trend wakil rakyat lompat-melompat parti dan jatuh-menjatuhkan kerajaan tidak sampai sepenggal tempoh pentadbiran negara.

Sering melompat parti. Lompat parti rasuah politik. Kini politik tanah air dijangkiti penyakit barah baharu yang berleluasa selepas pilihan raya umum ke-14 PRU14 iaitu fenomena kebocoran audio percakapan pemimpin utama negara menerusi panggilan telefon dan. Sistem FPTP tanpa kawalan terhadap perbuatan melompat parti juga membuka sistem pentadbiran negara kepada risiko.

Rakyat sudah beri kepercayaan kepada pemimpin yang bertanding di bawah panji sesebuah parti namun bila dia melompat parti ia adalah pengkhianatan kepada undi rakyat yang telah diberikan. Kepada para pemimpin Pakatan Harapan terimalah hakikat. PAS tidak menjadikan tindakan melompat parti dilakukan individu tertentu sebagai perkara yang boleh menggugat dan menghalang perjalanan politiknya sejak penubuhan parti Islam itu.

Rakyat sudah beri kepercayaan kepada pemimpin yang bertanding di bawah panji sesebuah parti namun bila dia melompat parti ia adalah pengkhianatan kepada undi rakyat yang telah diberikan. Pas sentiasa terbuka untuk menerima sesiapa sahaja ahli politik termasuk bagi mereka yang ingin melompat parti. Mereka yang melompat parti bukan sahaja melanggar etika parti dan saya cadangkan jika ada yang melompat pilihan raya kecil perlu dibuat secara automatik dan yang melompat.

Lompat parti hak demokratik wakil rakyat. Ahli parti yang melompat parti ini dilihat sebagai hanya mahu memenuhi matlamat sendiri. Maka PAS sering menjadi tempat persinggahan pemimpin parti.

Persempadanan bahagian pilihan raya juga sering didakwa sebagai gerrymandering atau persempadanan yang tidak sekata dan memberi kelebihan kepada pihak tertentu terutama parti memerintah. Azalina berkata demikian sebagai respon mengenai langkah pencegahan daripada wakil rakyat melompat parti kerana hak itu dipelihara di bawah Perkara 10 Perlembagaan Malaysia. Freedom to associate namun kita harus mengambil langkah untuk menghentikan bahana dan akibat teruk yang datang daripada budaya melompat parti sepertimana yang sering berlaku kini katanya.

Akan tetapi hari ini Parti Semangat 46 sudah mati kerana pemimpinnya juga telah melompat keluar dan ia bukan salah PAS. BISING sekali bunyi para pemimpin Pakatan Harapan mengecam tindakan melompat parti yang dilakukan oleh beberapa bekas wakil rakyat mereka sehingga menjatuhkan kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang mereka kuasai. Seruan sebegini sungguhpun popular tetapi ada masalahnya.

Beliau berkata demikian sebagai respon mengenai langkah pencegahan daripada wakil rakyat melompat parti kerana hak itu dipelihara di bawah Perkara 10 Perlembagaan Malaysia. Selepas berlaku Revolusi Islam Iran pada tahun 1979 maka Republik Islam Iran ditubuhkan. Banyak daripada permasalahan yang timbul dalam senario politik - bukan sahaja di Sabah bahkan di seluruh Malaysia - adalah kerana wujudnya golongan pemimpin yang melompat keluar dan masuk ke parti-parti.

Oleh WONG CHIN HUAT 20 Mac 2021. Jump Party Corruption like offers of money positions projects others in politics often happen to politicians who agree to jump parties. Exco Belia Sukan Komunikasi dan Multimedia Perak Khairul Shahril Mohamed berkata akta itu adalah langkah terbaik untuk menghentikan polemik politik yang sering timbul.

Hanya mereka yang melompat dengan niat yang tidak ikhlas sahaja akan patah kakinya. Ini kerana lompat parti atau secara tepatnya ubah ikatan partigabungan oleh wakil rakyat adalah fenomena yang lebih kompleks daripada rasuah politik. Individu dari parti politik yang dipilih oleh rakyat untuk mewakili kawasan mereka.

Apabila parti politik sudah tidak lagi bermakna. Beliau merujuk kepada bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu bersama kumpulan progresifnya yang bakal menyertai parti politik baharu ditubuhkan iaitu Gerakan Harapan Baru GHB. Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pentas parti amat terbuka kepada semua termasuk pemimpin politik dipecat daripada parti masing-masing malah sering kali menjadi tempat persinggahan bukan sekadar menerima penyertaan ahli biasa.

Beliau berkata PAS juga pernah mengalami kemerosotan apabila ahlinya keluar atau melompat parti. Perlembagaan digubal dan sistem demokrasi mengikut acuan. Ketua Pemuda Parti Cinta Sabah Ag Zakariah Ibrahim dalam satu kenyataan akhbar berkata salah satu daripada Akujanji utama di dalam Manifesto Parti Cinta Sabah sejak pilihan raya lepas lagi adalah memperkenalkan Recall Petition sebagai langkah untuk menghentikan budaya melompat parti.

Maka terdapat makhluk manusia yang berakal berubah fikirannya dengan kematangan bahkan terdapat juga yang hanyut kerana gelombang yang. Akta Antilompat Parti perlu dikuatkuasakan segera bagi mengelakkan keyakinan golongan muda terhadap ahli politik terus terhakis. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata tindakan melompat keluar parti menunjukkan individu itu gagal berintegriti manakala ahli baharu yang mendatangi PAS pula melihat mereka dapat.

Sehingga sudah menjadi perkara biasa khususnya dalam sistem demokrasi yang menjadikan politik terlalu dinamik. Banyak daripada permasalahan yang timbul dalam senario politik bukan sahaja di Sabah bahkan di seluruh Malaysia adalah kerana wujudnya golongan pemimpin yang melompat keluar dan masuk ke parti-parti. Sejak ditubuhkan PAS merupakan sebuah parti yang paling berpengalaman dalam menghadapi perangai politik melompat parti.

Namun begitu jelas Azalina lagi perbuatan tersebut mengganggu imbangan kuasa wakil rakyat ahli Parlimen di Dewan Rakyat yang membuat undang-undang kelangsungan kerajaan dan Demokrasi Berparlimen. Namun begitu jelas Azalina lagi perbuatan tersebut mengganggu imbangan kuasa wakil rakyat ahli Parlimen di Dewan Rakyat yang membuat undang-undang kelangsungan kerajaan dan Demokrasi Berparlimen. Lompat parti menjangkau rasuah politik.

Meskipun PCS menghormati hak mana-mana pemimpin hatta orang biasa untuk bebas menyertai mana-mana parti politik atau dalam kata mudah. Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali berkata beliau mengalu-alukan lebih ramai katak dalam negara ini atau lebih tepat lagi ahli politik yang sering melompat parti. Dalam pada itu Abdul Hadi berkata Pas bukan sahaja menerima penyertaan ahli biasa malah pemimpin parti yang telah dipecat sering kali menjadikan parti itu sebagai tempat persinggahan.

Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pentas parti amat terbuka kepada semua termasuk pemimpin politik dipecat daripada parti masing-masing malah sering kali menjadi tempat persinggahan bukan sekadar menerima penyertaan ahli biasa. Akhirnya PAS bertahaluf dengan PKR DAP dan rakan-rakannya tanpa menggadaikan prinsip Islam yang dipegang erat. Ianya menggambarkan ketidakstabilan dan kelemahan sistem parti yang selalu terjadi pada negara yang baru sahaja mengamalkan sistem demokrasi.

RAMAI rakyat Malaysia rasa amat marah dengan wakil rakyat yang melompat parti untuk menjatuhkan kerajaan. Dengan menggadai mandat pengundi mereka memperkayakan diri dengan jawatan menteri timbalan menteri atau ketua syarikat berkaitan kerajaan GLC. Rasuah seperti tawaran wang jawatan projek sebagainya dalam politik sering berlaku kepada ahli-ahli politik yang bersetuju untuk melompat parti.

Namun ahli yang setia tetap tidak akan patah semangat ujarnya. Pas sentiasa terbuka untuk menerima sesiapa sahaja ahli politik termasuk bagi mereka yang ingin melompat parti.


Adun Tembak Babi Lompat Parti Nampaknya Kerajaan Melaka Akan Tumbang


Lompat Parti Prinsip Atau Survival Astro Awani


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar